نبض زندگیمون کارن جاننبض زندگیمون کارن جان، تا این لحظه: 13 سال و 11 ماه و 7 روز سن داره

درگذر ثانیه های رشدوبالندگیت ومادرانگی های آرام من

وقتی بچه‌ها تا نیمه شب بیدارند

1391/5/4 10:18
نویسنده : مامان فرشته
388 بازدید
اشتراک گذاری

وقتی بچه‌ها تا نیمه شب بیدارند

این روزها برخی دانش‌آموزان تا پاسی از شب جلوی تلویزیون یا ماهواره میخکوب می‌شوند و از آن سو، صبح فردا برای بیدار شدن و صرف صبحانه بی اشتیاق هستند؛ غذای این دانش‌آموزان، معجونی به نام استرس مدرسه است که در روند تحصیلشان تأثیر بسیار منفی دارد.

به گزارش قشم دیلی به نقل از فارس، اکثریت کارشناسان سلامت آموزش و پرورش از مشکلی به نام صبحانه نخوردن دانش‌آموزان نوبت صبح و ناهار نخوردن دانش‌آموزان نوبت عصر یاد می‌کنند و عنوان می‌دارند که این موضوع نگران کننده شده است زیرا بر نحوه یادگیری دانش‌آموزان تأثیر گذار است.

هادی هدایتی‌پور، رئیس گروه سلامت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش استان قم می‌گوید: متأسفانه نخوردن صبحانه در دانش‌آموزان شیفت صبح و نخوردن ناهار در دانش‌آموزان شیفت بعدازظهر مهمترین مشکلی است که کارشناسان سلامت با دانش‌آموزان دارند.

وی می‌افزاید: این مسئله بر قدرت یادگیری و رشد آنها تأثیر مستقیم می‌گذارد چرا که دانش‌آموز گرسنه نمی‌تواند مطالب را به ذهن بسپارد.

* فرزندم میان وعده‌اش را نیز دست نخورده به خانه بر می‌گرداند

مادر یک دانش‌آموز دبستانی در منطقه ۵ تهران اظهار می‌دارد: دخترم در نوبت صبح تحصیل می‌کند و بیشتر اوقات نیز صبحانه نمی‌خورد.

وی ادامه می‌دهد: او صبح‌ها هیچ علاقه‌ای به خوردن صبحانه ندارد و حتی لقمه‌ای که برای میان وعده او آماده می‌کنم نیز دست نخورده به خانه باز می‌گرداند و تنها گاهی اوقات پفک یا چیپس می‌خورد.

این مادر اضافه می‌کند: دیگر نمی‌دانم چگونه باید با فرزندم رفتار کنم؛ او تا ظهر گرسنه می‌ماند و در نهایت ظهر‌ها در خانه ناهار فراوان می‌خورد.

* فرزندم دوست دارد از بوفه مدرسه خرید کند

مادر یک دانش‌آموز مقطع راهنمایی در منطقه ۱۹ تهران می‌گوید: پسرم به هیچ عنوان صبحانه نمی‌خورد و به جای آن توقع دارد که پول جیبی مناسبی داشته باشد تا از بوفه مدرسه خرید کند.

وی با بیان اینکه در بوفه مدرسه فرزندش ساندویچ به فروش می‌رسد، ادامه می‌دهد: اگر برای او ساندویچ خانگی درست کنم باز هم نمی‌پذیرد و می‌خواهد مانند دیگر دوستانش از غذاهای بوفه مدرسه استفاده کند.

این مادر بیان می‌کند: پسرم تا نیمه شب جلوی تلویزیون است و تمام برنامه‌ها را تماشا می‌کند به خصوص اگر فوتبال داشته باشد باید حتماً تماشا کند.

* تأثیر صبحانه خوردن بر یادگیری دانش‌آموزان

محبوبه ابطحی، مدیر گروه سلامت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران اظهار می‌دارد: نخوردن صبحانه در دانش‌آموزان یکی از مسائل مهم تغذیه‌ای به شمار می‌رود چرا که بیشتر کارشناسان و پزشکان خوردن صبحانه را آیتمی برای کسب نمره ۲۰ می‌دانند.

وی ادامه می‌دهد: همواره سعی شده است در جلسات آموزش خانواده، در مورد اهمیت صبحانه خوردن دانش‌آموزان به طور جدی با والدین بحث شود همچنین مربیان بهداشت در مدارس اهمیت خوردن صبحانه را به دانش‌آموزان گوشزد می‌کنند.

رئیس گروه سلامت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه خوردن صبحانه در دانش‌آموزان باید فرهنگ‌سازی شود، اضافه می‌کند: قدرت یادگیری در دانش‌آموزانی که صبحانه می‌خورند و با آرامش کامل وارد مدرسه می‌شوند، افزایش پیدا خواهد کرد.

وی می‌افزاید: از آنجایی که کودکان، قشر آسیب‌پذیر هستند و زمان رشد خود را در مدرسه سپری می‌کنند، خوردن صبحانه و ناهار در کسب انرژی و درک مفاهیم درسی اهمیت ویژه‌ای دارد؛ این در حالی است که دانش‌آموزی که هنگام خواب شبانه غذایی نخورده و صبح بدون خوردن صبحانه سر کلاس درس حاضر می‌شود دچار اُفت قندخون خواهد شد که این مسئله تأثیر مستقیم در یادگیری آن خواهد گذاشت.

* برخی دانش‌آموزان تا پاسی از شب بیدارند

ابطحی اظهار می‌دارد: دانش‌آموزان باید در مدرسه از میان‌وعده‌های سالم استفاده کنند ضمن اینکه به همان اندازه‌ای که نخوردن صبحانه قدرت یادگیری را مختل می‌کند، نخوردن ناهار در دانش‌آموزانی که بعدازظهری هستند، مشکل‌ساز خواهد شد.

وی با بیان اینکه تغذیه دانش‌آموزان برای ما بسیار مهم است، تأکید می‌کند: باید بوفه‌های مدارس استانداردسازی شود و مواد غذایی مجاز و مفید به دانش‌آموزان فروخته شود.

رئیس گروه سلامت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه اکثر دانش‌آموزان با استرس وارد مدرسه می‌شوند، می‌گوید: یکی از دلایلی که دانش‌آموزان با استرس وارد مدرسه می‌شوند،به این دلیل است که دانش‌آموزان تا پاسی از شب بیدار هستند و صبح خواب می‌مانند.

*والدین برای خواب دانش‌آموزان برنامه ریزی کنند

وی اضافه کرد: والدین باید برای خواب دانش‌آموزان خود برنامه‌ریزی و مدیریت کنند ضمن اینکه خواب شبانگاهی آنها باید ۸ ساعت باشد.

ابطحی نداشتن برنامه‌ریزی دقیق،‌ عدم انجام تکالیف و آماده نکردن درس‌ها را از دیگر عوامل استرس در دانش‌آموزان می‌داند و می‌گوید اگر با کمک خانواده‌ها تمام امور دانش‌آموزان برنامه‌ریزی شده باشد از استرس آنها کم خواهد شد.

وی می‌افزاید: شاداب‌سازی مدارس یکی از عواملی است که در کاهش استرس دانش‌آموزان مؤثر است از این رو معلمان با ابتکار عمل سعی کنند محیط با نشاطی را برای دانش‌آموزان به وجود آورند؛ همچنین باید در مدرسه فضایی را به وجود آورند که دانش‌آموزان با یکدیگر صمیمی و روابط دوستانه‌ای داشته باشند.

* فرهنگ‌سازی جدی برای خانواده‌ها و دانش‌آموزان

به گزارش سه نسل، مسلماً وقتی دانش‌آموزان تا نیمه ‌شب بیدار هستند، صبح با انرژی از خواب بیدار نشده و در نهایت اشتیاقی به خوردن صبحانه نخواهند داشت؛ این موارد موجب می‌شود که در روند آموزش آنان نیز خلل ایجاد شود.

به نظر می‌آید این موضوع نیاز به فرهنگ‌سازی جدی برای خانواده‌ها و دانش‌آموزان دارد چرا که تا دانش‌آموزان سالم نباشند، نمی‌توانند تحصیل کنند و فردی مفید برای کشورشان باشند

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)